Výroční zpráva 2019

23.01.2020 11:16

K 31. 12. 2019 má sekce 73 členů, z toho 54 aktivních (19 – nemoc, MD, bez odpovědi apod). V průběhu roku 2019 do naší sekce přibylo 11 nových knihovnic - trenérek paměti.

V roce 2019 jsme uspořádali celkem 1 555 (srov. rok 2018 – 1 070) akcí, kterých se zúčastnilo 22 689 (12 994) osob, z toho 15 565 (7 938) seniorů.

 

Z celkového počtu připadá 1 758 (1 663) účastníků na 100 (90) akcí pořádaných v rámci březnové celostátní akce Národní týden trénování paměti 2019, do které se zapojilo 39 (43) členů sekce. Vzhledem k tomu, že trenéři paměti z řad knihovníků trénují zájemce nejen v knihovnách, nezanedbatelná čísla z celkového počtu připadají také na akce konané mimo knihovny (školy základní a střední, domovy pro seniory, stacionáře, kluby seniorů, přednáškové prostory obcí bez fungujících knihoven). V roce 2019 proběhlo 482 (223) akcí mimo knihovnu, kterých se zúčastnilo 7 487 (4 130) osob. Dále je potřeba zmínit, že se někteří knihovníci začínají věnovat i trénování paměti pro osoby s hendikepem. Takovýchto akcí proběhlo v minulém roce 54 za účasti 576 osob s hendikepem. Těší nás, že knihovníků – trenérů paměti přibývá, že se zvyšuje počet uskutečněných akcí a zvyšuje se počet účastníků. Stále je však před námi veliký úkol – dostat trénování paměti do povědomí široké veřejnosti v celé ČR, a na to je nás zatím pořád málo. Důležitá je ta vzestupná tendence, věříme, že i po malých krůčcích se postupně přibližujeme k cíli. Zásadní pro nás je také skutečnost, že knihovníci začínají být stále více vnímáni jako důležití partneři v oblasti celoživotního neformálního vzdělávání.

 

Ve dnech 29. a 30. dubna 2019 se za podpory MK ČR a SKIP ČR konala v Knihovně Třinec tradiční Dílna trenérů paměti. Setkalo se tu celkem 51 trenérů paměti včetně kolegyň ze Slovenska, z toho 25 členů sekce.

V rámci oslav 100. výročí prvního knihovního zákona tak byla Dílna zaměřená na mezinárodní spolupráci českých a slovenských trenérů paměti a na výměnu praktických zkušeností z vedení kurzů trénování paměti v knihovnách obou zemí.  

Další Dílna se bude konat 27. – 28. 4. 2020 v Severočeské vědecké knihovně v Ústí nad Labem.

 

V rámci kreditního systému kontinuálního vzdělávání v oboru, nutného k zachování platnosti certifikátu trenéra paměti, absolvovalo 24 knihovníků - trenérů paměti jarní seminář České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging v Praze na téma Jak si hrát a 28 knihovníků – trenérů paměti pak podzimní seminář s názvem To nejlepší od trenérů paměti.

 

Z akcí proběhlých v roce 2019 vybíráme:

 

Jana Vejsadová – knihovny kraje Vysočina

V dubnu 2019 mi vyšla další kniha "Mozkohrátky - trénink paměti nejen pro děti", na kterou vyšla 30. 4. v LN rozsáhlá anonce jako Knižní tip Akademie   

 

Mgr. Marcela Güttnerová, Litvínov

I v roce 2019 pokračujeme v metodě FIE - Feuersteinovo instrumentální obohacování - instrumentem Uspořádání bodů, kde si senioři trénují prostorovou orientaci, efektivní práci s informacemi, zlepšují schopnost vytvářet strategie k řešení úkolů nebo pracují s chybou. Nenásilně si tak upevňují sebedůvěru či podporují schopnost respektovat jiný názor a nemít obavu ho mít.          

                                              

Mgr. Zuzana Hönigová, DiS., KJM Brno

V listopadovém kurzu mám celkem 11 účastníků, z toho je nejstarším účastníkem jediný muž a u ostatních účastnic je velice oblíbený. Poté, co svým kolegyním prozradil svou oční vadu, kvůli které je téměř slepý, získal si jejich srdce ještě více, když prohlásil: "Dámy, pro mě jste všechny ty nejkrásnější."

 

Bc. Magdaléna Kupková – MěK Jihlava

Letos jsem trénovala klienty v Denním a týdenním stacionáři Jihlava. Vždy se těší a snaží se poprat s úkoly, které si pro ně připravím. Na posledním TP v listopadu mě velice překvapil asi 90 letý klient. Téma TP bylo Hvězdy a součástí byla tajenka - na obrázku byl slavný český herec/herečka a klienti doplňovali do tajenky jeho jméno. Zmiňovaný pán "na první dobrou" nepoznal jen Stellu Zázvorkovou, ale po lehké nápovědě si vzpomněl i na ni. U ostatních dvanácti portrétů mu stačil jediný pohled. Překvapil nejen mě, ale i pečovatelky.

 

Jana Aubrechtová – MěK Rokycany

Historicky první TP u nás v knihovně a také první v Rokycanech vůbec jsme uskutečnili v březnu poté, co jsem obdržela v lednu 2019 certifikát trenéra TP I. stupně. Účastníci /muži i ženy/ byli nadšeni a vyžádali si ještě podzimní lekce. Ukázkovou lekci jsem na požádání uskutečnila pro seniory ve Volduchách, kde obsluhujeme malou místní knihovnu. V rámci NTTP nás přišel navštívit šéfredaktor Rokycanského deníku a vyfotografoval spokojené účastníky do místního tisku /foto přikládám/. Velká zábava byla při demonstraci toho, jak si zapamatovat americké prezidenty pomocí příběhu: účastníci velice pečlivě kontrolovali trenérku dle přiloženého seznamu, zda se nesplete.  Nejlépe si vedly praktické ukázky toho, jak si zapamatovat: nákupní seznam, číslo telefonu, recept na moučník a hlavně příjmení osob.  Tématicky byla každá lekce zaměřená na jeden obor: knihovny, vaření, cestování, česká filmová klasika, vánoce a samozřejmě pokaždé byl zadán domácí úkol. Do každé hodiny jsme místo přestávky zařadili nějakou tělesnou aktivitu. Kdo se hodiny nemohl zúčastnit, tomu úkoly přinesla kamarádka nebo si pro ně přišel do knihovny sám. Celkem jsme zvedli sebevědomí několika desítkám seniorů a také jsme mezi nimi získali nové čtenáře. V roce 2020 chystáme v knihovně další lekce v březnu a na podzim. Ukázkové hodiny provedeme v knihovně v Radnicích a v klubu důchodců ve Zbiroze.

 

Zdeňka Adlerová – KKD Vyškov

Letošek jsem promarodila a teprve nyní sbírám síly na rok 2020. Chybějící lekce jsem nahradila mimořádnou Letní školou paměti, která měla úspěch. Díky této prázdninové akci se podařilo získat nové pravidelné návštěvníky Hrátek s pamětí. Uvažuji o tom, že z "mimořádné události" udělám letní tradici. Takže platí, že všechno zlé je k něčemu dobré :). Zapojila jsem se do celostátního výzkumu "Efektivní využití mnemotechnik v přirozeném prostředí", který byl zahájen v říjnu ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví. Přihlášku vyplnilo 20 účastníků Hrátek s pamětí.

 

Mgr. Zdeněk Gloz, Obecní knihovna Ratíškovice

V jedné obci na Slovácku se trénování paměti účastnil také starosta, který si u prvního cvičení hned postěžoval: „No já sem myslim přestanu chodit, aby ste neviděli, jak máte blbého starostu.“

 

U cvičení na zkratky:

„Tož S.O.S. je S.O.S., né? Co k temu víc?“

 

 „Tož a toto K+M+B je jak když komerční banka, né? Ale co ty pluse tam

„Ale šak to sú ti zmrzlíci“

„Co? Jak? Dyť to by moselo byt P+S+B!“

(pozn.: zmrzlíci = Pankrác, Servác, Bonifác)

 

Přeslech z trénování paměti:

A: „Dnes má svátek také Lazar"

B: „Staňa Choť"

A: „To je kdo? Někdo z tadyma?"

B: „Cože? To bylo v bibli - Lazare, vstaň a choď!!!

Zadání:

Na volné místo ve větě doplňte slovo tak, aby mělo souvislost s nějakou barvou.

Odpověď jednoho pána: "Onemocněl - dal sem že průjmem..."

Já: "Víte, to mosí dycky mět souvislost s nejaků barvů"

Pán: "Šak má - s hnědů"

Odpověď byla žloutenka...

 

Z Facebooku - dnešní perlička:

Dnes sem byl na trénování paměti v Kyjově, když sem tam dojel, tož všade pásky a policajti, že je ve spořitelni bomba, trénování probíhá ve vedlejší budově, tož volám kolegyni, že sa nemám jak za ňů dostat, ona že tam je a že nic neví, tož že sa ide podívat, co sa děje. Optal sem sa policajta, jak to asi bude dlůho, že tam vedle spořitelny vedu kurz, on že estli chcu byt v televizi, jak oběť, nech idu, že možu jít leda na vlastní nebezpečí... tož že dobře teda. Tož sme pak s kolegyní čekali, či nekdo dojde a účastnice došly. První říká: "No mňa sem nechtěli pustit, že je tu tá bomba, tož říkám, že idu enom hen do tych zelených vrát a že co tam pani idete, tož řikam, že na kurz a oni, že na jaký, tož sem jim řekla, že na paměť, že je to pro mňa důležité, že tam mosím jít, tož mňa pustili" Další paní: "No já sem enom projela, když na mňa cosi volali, tož sem dělala, že neslyším, tož paměť je paměť, nedá sa..." a další: „No já sem přelézla přes dvory přes tych ševců na kraji! Jak sem sa bála, že sa sem nedostanu!!“ Tož tak... bomba - nebomba, když je cvičení paměti, nedá sa... mosíš zariskovat... 

 

„Opakování je matka moudrosti, nebo také počátek demence...“

 

Báseň na znak obce Čeložnice (Zuzka Blechová)

„Vzal jsem si srp a do vinice,

ve sklípku jsem vypil více,

odřel jsem si čelo, byl jsem jak dělo,

moja křičí: „dobytku už nikdy více,

v takém stavu do ložnice!!!“

 

Doplňování známých dvojic:

Účastnice: „Tož a včil že Brouk Pytlík... tož to su v pytli...“

 

Při technice strategie prvního písmene:

Lektor: „Řeknu pět slov, vy si poznačte první písmena a pak k temu dopíšete ty slova, možem? Tak první pětice, hůl, flaška, balon, řeka, pták...“

Při kontrole cvičení:

Účastnice: „Pětice, hůl...“

Lektor: „To pětice tam nepatřilo...“

Účastnice 2: „Aj já to mám tů pěticu, eště sem si říkala, co to je za divné slovo...“

 

Lektor diktuje slova: ..., přístav,...

Účastnice: „Co? Slípka?“

Lektor: „Přístav!“

Účastnice: „Cože? Slintá?“

Lektor: „Přístav!“

Účastnice: „Já nečuju... vystav?“

 

Tvoření slov se stanoveným prvním a posledním písmenem - K _____ M

Účastnice 1: „Kámen...“

Účastnice 4: „To nemože byt  - to je na N na konci.“

Účastnice 1: „Tož vidiš... ano... tak nevím...“

Účastnice 2: „No divaj sa, jak su blbá... já že kalamář...“

Účastnice 4: „No to máš špatně, mosí byt na konci M...“

Účastnice 2: „Šak povidám...“

Účastnice 3: „Já mám kostým...“

Účastnice 4: „Ano, to može byt...“

Účastnice 2: „No a co ty máš teda, když si tak chytrá?“

Účastnice: 4: „Ukaž... co sem to napsala... já kámen...“

Účastnice 1 + 2 + 3: Smích...

Účastnice 2: „Tož hlavně, že nás všeckých opravuješ a sama to napíšeš blbě..“

 

U dalšího cvičení:

Účastnice 1: „Já su hotová...“

Účastnice 2: „Cože? Ty už to jako celé máš?“

Účastnice 1: „Ale kde prosimťa  – su uplně hotová z teho cvičení...“

 

Doplňování pořekadel – mít srdce v...

Účastnice: „V řiti... to mám já, už mám 3 roky bypass a furt enom lozím po doktoroch...“

Správná odpověď byla – mít srdce v krku...

 

Rostliny na písmeno J

Účastnice: „Mně sa tam furt plance jogurt...“

 

Slova různé délky končící na písmena –AS

Účastnice: „Já sem si poradila tak jak sem dovédla – trnkokvas, meruňokvas a nemocnýzas...“

 

Doplněním příjmení známých osobností do vět:

Zadání: Neseď na té mezi, chytneš Miroslava

Odpověď: Neseď na té mezi, chytneš Kalouska

Správná odpověď: Neseď na té mezi, chytneš vlka (Miroslav Vlk)

 

Rozhovor mezi účastnicemi

A: „A proč nechodí Jarmila?“

B: „Prosimťa – tá eště léce po zahrádce...“

A: „Můra – šak já ju zbiju!“

 

Reakce účastnice na hlasitěji hovořící ostatní účastnice:

„Nenapovidajte! Já pak k temu lacino dojdu a ostanu hlůpá!“