Výroční zpráva 2018

24.01.2019 14:11
Sekce SKIP ČR Knihovníci – trenéři paměti
Zpráva o činnosti za rok 2018
 
K 31. 12. 2018 má sekce 54 členů, z toho 51 aktivních, dvě členky pro nemoc činnost přerušily a jedna je na MD. Od ledna 2018 přibylo do naší sekce 5 nových knihovnic-trenérka paměti. V roce 2018 jsme uspořádali celkem 1 070 (srov. rok 2017 – 979) akcí, kterých se zúčastnilo 12  994 (12 043) osob, z toho 7 938 (7 320) seniorů. 
 
Z celkového počtu připadá 1 663 (1 338) účastníků na 90 (70) akcí pořádaných v rámci březnové celostátní akce Národní týden trénování paměti 2018, do které se zapojilo 43 (36) členů sekce. (Jiný údaj než v pololetí, dodány dodatečně informace od TP). Věhlas našich knihovníků-trenérů paměti už překračuje hranice knihoven. Uspořádali jsme celkem 223) akcí mimo knihovnu (sociální ústavy, školy), kterých se zúčastnilo 4 130 osob. Pokládám to za známku důvěry v knihovníky a zvyšování jejich prestiže v obci.
Ve dnech 23. a 24 dubna 2018 se za podpory MK ČR a SKIP ČR konala v Městské knihovně v Českém Krumlově tradiční Dílna trenérů paměti. Setkalo se tu celkem 48 trenérů paměti včetně kolegyň ze Slovenska, z toho 32 členů sekce. Knihovníky přivítal ředitel knihovny Mgr. Martin Nechvíle a vedoucí sekce Zdeňka Adlerová.
Program Dílny letos zahrnoval mimořádnou událost – křest první knihy první trenérky paměti z řad knihovnic Jany Vejsadové Fitness pro mozek, využití textu v tréninku paměti. Děkuji všem pracovnicím českokrumlovské knihovny za skvělou organizaci akce. Další Dílna se bude konat v dubnu 2019 v Knihovně Třinec.
 
V rámci povinného odborného vzdělávání, nutného k zachování platnosti certifikátu trenéra paměti, absolvovalo 43 knihovníků-trenérů paměti jarní a podzimní semináře České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging v Praze.
 
Z archivu akcí 2. pololetí vybírám:
 
Martina Burianová, Nový Jičín
Jsem vděčna za příležitosti pracovat s různými věkovými a sociálními skupinami. Největší výzvou pro mě
v tomto roce byl semestr přednášek na Univerzitě třetího věku v Novém Jičíně. Žádost o pokračování mě hodně potěšil.
 
Wilhelmová Martina, Žamberk
Zahájila jsem nový kurz v Jablonném a je to skvělá skupina.
Každý rok na podzim chodím do Penzionu (pobytové zařízení pro seniory) a letos jsme se tam dobře bavili
s akrostikem na duhu a posléze trochu upravenou hrou na otázky.
Nejvíce se mi líbilo: Čím ohřát žehličku za mrazu? Fuj! Český občan žádá zdvořile mísu fazolí. Čert oblažil ženu, zmizel mezi fíky. Červ obvykle žere malé zelené fialky.
 
Školním dětem dávám akrostika na opery Bedřicha Smetany, abych se nenudila.
Nejvíce se mi líbilo: Bratr Prokop dal libru dvěma hubeným tasemnicím. Čekal Voldemorta. Barbora prodala Denise lízátko, děkovala hluboce, to červené vybalila. Bára prděla doma libově dvě hodiny tajně četla Violettu. Babička padá do lázně, dědek hází trubičky, čistí vanu.
 
Benešová Stanislava, Nová Paka
Jedna studentka napsala báseň na stanice Metra trasa A. Třeba se to bude hodit.
Na stanici Bořislavka rozešla se se mnou Slávka.
Na dejvické stanici jel jsem ráno s opicí.
V Hostivaři, v Hostivaři, tam se vždycky dobře vaří. Je to príma depo. Je to pravda, Pepo?
Flora - to je květina, tou to vždycky začíná.
Na stanici Hradčanská zuří válka občanská.
Jiřího z Poděbrad, toho má každý rád. Má na tváři bradku, pije poděbradku.
Na stanici Malostranská předvádí se móda pánská.
Můstek sem, můstek tam, vždycky si rád zaskákám.
Na stanici Muzeum dám si s bezdomovcem rum.
Na Nádraží Veleslavín už se staví nový kravín. Pražáci se radují, že si krávy podojí.
Náměstí Míru - v botě mám díru.
Nemocnice Motol - na hlavě mám chochol. Motaly se fáče, jsem jak chcíplé ptáče.
Na stanici Petřiny ukradli mi peřiny. Nesla jsem je vyčistit, jak teď budu bez nich žít.
Do stanice Skalka je to velká dálka. Nerada tam chodím, blátem se tam brodím.
Staroměstská radnice - orloj nebo orlice.
Strašnická stanice - kremací tisíce. Nálada smutná, nic mi nechutná.
Na stanici Želivského stalo se mi něco zlého. Nechci o tom mluviti, mohl by ses zlobiti.
 
Zdeněk Gloz, Slovácko
Doplňte část těla do rčení:
Měl srdce v ....
Tož já sem napsala, že v kalhotách, ale to není část těla a kdybych napsala v p*deli, tak mně to neuznáte!
Uznal bych to, šak to je taky část těla, ale správně je v krku...
 
Jedna účastnice druhé: „Já sem vás čula,  jak ste si to šuškala pro sebe, ale říkala sem si, že napíšu jinačí, tož ale včil už nevím, tož to opíšu od vás...“
 
„Mám tu slovo YKIT, ale nevím, co to je...“
Lektor: „Aha, tož to nevím  ani já...“
 
„Napsala sem, že faták.“
„Co to je? Tos mohla dat méno Futák, z Horního konca.“
„Šak faták je jakkdyž knoflík, né?“
„Ale kde prosimťa, to je paták!“
 
Při řešení početní pyramidy:
Bývalá paní učitelka: „Jééj, ano, toto sme s děckama počítali už ve druhé třídě a takým tým pomalejším děckám, co to moc nešlo, sem to vysvětlovala taků lehků metodů.“
Zoufalá účastnice: „Maři, tož mňa to poď naučit jak ty děcka!“
Paní učitelka vysvětlila postup a nevědomky paní pohladila po hlavě a řekla: „No vidiš, jak si šikovňučká!“ Pak se začala smát, že se nechala unést, že někoho něco učí...
 
Při tvoření slov začínající a končící stanoveným písmenem:
Jedna účastnice na slovo začínající na S a končící na R: „Suspenzor“.
Její sousedka: „Striptér“.
Další účastnice se smíchem: „Já sem si to představila dohromady, no vy ste jakási povedená dvojička!!!“
 
Při procvičování kalendáře:
Lektor: „Tak zkusme si dát třeba 25. ledna...
Účastnice: „Čtvrtek!!!“
Lektor: „Téda, to byla rychlost... To Vám rychle proniklo pod kůži!“
Účastnice: „Ale kdéé.. To máme závěrečnou v tanečních, tož to vím!“
 
U rozehřívacího cvičení:
Účastník:  „Já už to mám...“
Účastnice: „Cože? Tož to já idu dom.“
Pán: „Enom dvě sem uhodl...“
Účastnice: „Tož to eště posedím...“
 
U bludiště:
Jedna účastnice: „Já sem už vyšla, ale druhým koncem...“
Druhá účastnice: „Já su v pytli, to je tak na 14 dní...“
 
Při luštění pseudonymů osobností:
„Já zkusím spójit tů Annu K a toť tůto Luciánu, šak sa ně nic nestane...“
„Já ani nevím, že Naďa Urbánková, néni Naďa Urbánková...“
 
...a tá Karolína Světlá byla kdo?... kruci... no náš pan profesor z češtiny sa vrtí v hrobě...“
Tůmová Hana, Neratovice
 
Trénování paměti má čím dál větší pozitivní odezvu u neratovických seniorů. Zdá se, že si získalo pověst klubu, kde se dělají neobvyklé a zábavné věci.  Přesto že se věnujeme nenásilnou formou i trénování mnemotechnik, asi nejvíc mě letos potěšil úspěch poslední předvánoční lekce, kterou jsem chtěla ozvláštnit. Přinesla jsem deskové hry, které (podle mne) cvičí i postřeh, krátkodobou paměť a všímavost – Brain box: V kostce! Nejen že se všichni účastníci náramně (a hlasitě) bavili už na lekci, ale ještě nyní mi chodí hlásit, jak krásně si  zahráli o Vánocích s vnoučaty a dětmi a jak se společná hra všem doma líbila. Mám tak pěkný pocit zadostiučinění, že naši senioři našli společnou zábavu s mladší generací a ještě si celá rodina cvičila mozek! Doporučuji zakoupit tyto hry i do vaší knihovny, my jich máme nyní 6 (různá témata) a stále to není dost…
 
Fotografie z akcí a odkazy na medializaci naší práce na https://skip-treneri-pameti.webnode.cz.
 
Ve Vyškově 24. 1. 2019
Zdeňka Adlerová
adlerova@kkdvyskov.cz 
Sekce SKIP ČR Knihovníci – trenéři paměti
Zpráva o činnosti za rok 2018
 
K 31. 12. 2018 má sekce 54 členů, z toho 51 aktivních, dvě členky pro nemoc činnost přerušily a jedna je na MD. Od ledna 2018 přibylo do naší sekce 5 nových knihovnic-trenérka paměti. V roce 2018 jsme uspořádali celkem 1 070 (srov. rok 2017 – 979) akcí, kterých se zúčastnilo 12  994 (12 043) osob, z toho 7 938 (7 320) seniorů. 
 
Z celkového počtu připadá 1 663 (1 338) účastníků na 90 (70) akcí pořádaných v rámci březnové celostátní akce Národní týden trénování paměti 2018, do které se zapojilo 43 (36) členů sekce. (Jiný údaj než v pololetí, dodány dodatečně informace od TP). Věhlas našich knihovníků-trenérů paměti už překračuje hranice knihoven. Uspořádali jsme celkem 223) akcí mimo knihovnu (sociální ústavy, školy), kterých se zúčastnilo 4 130 osob. Pokládám to za známku důvěry v knihovníky a zvyšování jejich prestiže v obci.
Ve dnech 23. a 24 dubna 2018 se za podpory MK ČR a SKIP ČR konala v Městské knihovně v Českém Krumlově tradiční Dílna trenérů paměti. Setkalo se tu celkem 48 trenérů paměti včetně kolegyň ze Slovenska, z toho 32 členů sekce. Knihovníky přivítal ředitel knihovny Mgr. Martin Nechvíle a vedoucí sekce Zdeňka Adlerová.
Program Dílny letos zahrnoval mimořádnou událost – křest první knihy první trenérky paměti z řad knihovnic Jany Vejsadové Fitness pro mozek, využití textu v tréninku paměti. Děkuji všem pracovnicím českokrumlovské knihovny za skvělou organizaci akce. Další Dílna se bude konat v dubnu 2019 v Knihovně Třinec.
 
V rámci povinného odborného vzdělávání, nutného k zachování platnosti certifikátu trenéra paměti, absolvovalo 43 knihovníků-trenérů paměti jarní a podzimní semináře České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging v Praze.
 
Z archivu akcí 2. pololetí vybírám:
 
Martina Burianová, Nový Jičín
Jsem vděčna za příležitosti pracovat s různými věkovými a sociálními skupinami. Největší výzvou pro mě
v tomto roce byl semestr přednášek na Univerzitě třetího věku v Novém Jičíně. Žádost o pokračování mě hodně potěšil.
 
Wilhelmová Martina, Žamberk
Zahájila jsem nový kurz v Jablonném a je to skvělá skupina.
Každý rok na podzim chodím do Penzionu (pobytové zařízení pro seniory) a letos jsme se tam dobře bavili
s akrostikem na duhu a posléze trochu upravenou hrou na otázky.
Nejvíce se mi líbilo: Čím ohřát žehličku za mrazu? Fuj! Český občan žádá zdvořile mísu fazolí. Čert oblažil ženu, zmizel mezi fíky. Červ obvykle žere malé zelené fialky.
 
Školním dětem dávám akrostika na opery Bedřicha Smetany, abych se nenudila.
Nejvíce se mi líbilo: Bratr Prokop dal libru dvěma hubeným tasemnicím. Čekal Voldemorta. Barbora prodala Denise lízátko, děkovala hluboce, to červené vybalila. Bára prděla doma libově dvě hodiny tajně četla Violettu. Babička padá do lázně, dědek hází trubičky, čistí vanu.
 
Benešová Stanislava, Nová Paka
Jedna studentka napsala báseň na stanice Metra trasa A. Třeba se to bude hodit.
Na stanici Bořislavka rozešla se se mnou Slávka.
Na dejvické stanici jel jsem ráno s opicí.
V Hostivaři, v Hostivaři, tam se vždycky dobře vaří. Je to príma depo. Je to pravda, Pepo?
Flora - to je květina, tou to vždycky začíná.
Na stanici Hradčanská zuří válka občanská.
Jiřího z Poděbrad, toho má každý rád. Má na tváři bradku, pije poděbradku.
Na stanici Malostranská předvádí se móda pánská.
Můstek sem, můstek tam, vždycky si rád zaskákám.
Na stanici Muzeum dám si s bezdomovcem rum.
Na Nádraží Veleslavín už se staví nový kravín. Pražáci se radují, že si krávy podojí.
Náměstí Míru - v botě mám díru.
Nemocnice Motol - na hlavě mám chochol. Motaly se fáče, jsem jak chcíplé ptáče.
Na stanici Petřiny ukradli mi peřiny. Nesla jsem je vyčistit, jak teď budu bez nich žít.
Do stanice Skalka je to velká dálka. Nerada tam chodím, blátem se tam brodím.
Staroměstská radnice - orloj nebo orlice.
Strašnická stanice - kremací tisíce. Nálada smutná, nic mi nechutná.
Na stanici Želivského stalo se mi něco zlého. Nechci o tom mluviti, mohl by ses zlobiti.
 
Zdeněk Gloz, Slovácko
Doplňte část těla do rčení:
Měl srdce v ....
Tož já sem napsala, že v kalhotách, ale to není část těla a kdybych napsala v p*deli, tak mně to neuznáte!
Uznal bych to, šak to je taky část těla, ale správně je v krku...
 
Jedna účastnice druhé: „Já sem vás čula,  jak ste si to šuškala pro sebe, ale říkala sem si, že napíšu jinačí, tož ale včil už nevím, tož to opíšu od vás...“
 
„Mám tu slovo YKIT, ale nevím, co to je...“
Lektor: „Aha, tož to nevím  ani já...“
 
„Napsala sem, že faták.“
„Co to je? Tos mohla dat méno Futák, z Horního konca.“
„Šak faták je jakkdyž knoflík, né?“
„Ale kde prosimťa, to je paták!“
 
Při řešení početní pyramidy:
Bývalá paní učitelka: „Jééj, ano, toto sme s děckama počítali už ve druhé třídě a takým tým pomalejším děckám, co to moc nešlo, sem to vysvětlovala taků lehků metodů.“
Zoufalá účastnice: „Maři, tož mňa to poď naučit jak ty děcka!“
Paní učitelka vysvětlila postup a nevědomky paní pohladila po hlavě a řekla: „No vidiš, jak si šikovňučká!“ Pak se začala smát, že se nechala unést, že někoho něco učí...
 
Při tvoření slov začínající a končící stanoveným písmenem:
Jedna účastnice na slovo začínající na S a končící na R: „Suspenzor“.
Její sousedka: „Striptér“.
Další účastnice se smíchem: „Já sem si to představila dohromady, no vy ste jakási povedená dvojička!!!“
 
Při procvičování kalendáře:
Lektor: „Tak zkusme si dát třeba 25. ledna...
Účastnice: „Čtvrtek!!!“
Lektor: „Téda, to byla rychlost... To Vám rychle proniklo pod kůži!“
Účastnice: „Ale kdéé.. To máme závěrečnou v tanečních, tož to vím!“
 
U rozehřívacího cvičení:
Účastník:  „Já už to mám...“
Účastnice: „Cože? Tož to já idu dom.“
Pán: „Enom dvě sem uhodl...“
Účastnice: „Tož to eště posedím...“
 
U bludiště:
Jedna účastnice: „Já sem už vyšla, ale druhým koncem...“
Druhá účastnice: „Já su v pytli, to je tak na 14 dní...“
 
Při luštění pseudonymů osobností:
„Já zkusím spójit tů Annu K a toť tůto Luciánu, šak sa ně nic nestane...“
„Já ani nevím, že Naďa Urbánková, néni Naďa Urbánková...“
 
...a tá Karolína Světlá byla kdo?... kruci... no náš pan profesor z češtiny sa vrtí v hrobě...“
Tůmová Hana, Neratovice
 
Trénování paměti má čím dál větší pozitivní odezvu u neratovických seniorů. Zdá se, že si získalo pověst klubu, kde se dělají neobvyklé a zábavné věci.  Přesto že se věnujeme nenásilnou formou i trénování mnemotechnik, asi nejvíc mě letos potěšil úspěch poslední předvánoční lekce, kterou jsem chtěla ozvláštnit. Přinesla jsem deskové hry, které (podle mne) cvičí i postřeh, krátkodobou paměť a všímavost – Brain box: V kostce! Nejen že se všichni účastníci náramně (a hlasitě) bavili už na lekci, ale ještě nyní mi chodí hlásit, jak krásně si  zahráli o Vánocích s vnoučaty a dětmi a jak se společná hra všem doma líbila. Mám tak pěkný pocit zadostiučinění, že naši senioři našli společnou zábavu s mladší generací a ještě si celá rodina cvičila mozek! Doporučuji zakoupit tyto hry i do vaší knihovny, my jich máme nyní 6 (různá témata) a stále to není dost…
 
 
Ve Vyškově 24. 1. 2019
Zdeňka Adlerová
adlerova@kkdvyskov.cz